پنجاه و نهمین قسمت «هزار داستان» با پیام دهکردی روی آنتن میرود
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۸۱۵۹۶
پیام دهکردی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون امشب (شنبه ۲۷ آبان ماه) در پنجاه و نهمین برنامه از فصل دوم «هزار داستان» از زندگی علی کیانیپور معروف به علی حلبچهای میگوید که قصه زندگیاش یکی از تکاندهندهترین روایتهای جنگ است. به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ پنجاه و نهمین قسمت از این برنامه که با اجرای پیام دهکردی به عنوان مجری و راوی قصه روی آنتن شبکه نسیم میرود، قصه زندگی کودکی روایت میشود که در چهارماهگی توسط زنی ایرانی از بمباران حلبچه نجات پیدا کرده و به ایران آورده میشود، اما پس از سالها تصمیم میگیرد به جستوجوی خانواده عراقیاش برود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
قصه زندگی علی که نام اصلیاش زمناکو محمد احمد است، یکی از عجیبترین و تکاندهندهترین قصههای جنگ است. او با تلاش بسیار سازندگان برنامه «هزار داستان» از کردستان عراق به ایران آمده تا خود روایتگر قصه زندگیاش باشد.
در این برنامه مهدی قربانپور کارگردان مستند تحسین شده «زمناکو» نیز حضور دارد. او مستند «زمناکو» درباره زندگی علی ساخته که جنگ سرنوشت عجیبی را برایش رقم زده است. مستند «زمناکو» برنده تندیس شایستگی بهترین فیلم مستند از هفدهمین جشن خانه سینما، برنده تندیس شایستگی بهترین پژوهش از هفدهمین جشن خانه سینما، برنده تندیس بهترین کارگردان از نهمین جشنواره سینما حقیقت (جایزه شهید آوینی) و نامزد بهترین فیلم هنروتجربه در نهمین جشنواره بینالمللی سینما حقیقت بوده است.
پیام دهکردی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون، کارگردان و مدرس فن بیان و بازیگری است. او از بازیگران موفق در عرصه تئاتر بوده و در سینما و تلویزیون نیز کارهای تاثیرگذاری از خود بجا گذاشته است.
دهکردی تاکنون افتخاراتی همچون جایزه بهترین بازیگر در بیست و دومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، جایزه فعالترین بازیگر تئاتر در روز جهانی تئاتر (۲۰۰۴)، نامزد بهترین بازیگر در بیست و یکمین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر، نامزد بهترین بازیگر در جشنواره بینالمللی نمایشهای آیینیـسنتی در سال ۱۳۸ و جایزه بهترین بازیگر مرد سال به انتخاب خانه تئاتر و کانون ملی منتقدان در سال ۱۳۸۶ را در کارنامه خود دارد.
دهکردی در فیلمهای سینمایی متعددی از جمله «دلم میخواد» و «یک بوس کوچولو» بهمن فرمانآرا، «راه آبی ابریشم» محمد بزرگ نیا، «همیشه پای یک زن در میان است» و «یک تکه نان» کمال تبریزی و همچنین سریالهای تلویزیونی همچون «باغ بلور» رامبد جوان، «شهریار» کمال تبریزی، «مدار صفر درجه» حسن فتحی، «هوش سیاه ۲» مسعود آب پرور، «گاوصندوق» مازیار میری و «گذر از رنجها» فریدون حسن پور ایفای نقش کرده است.
او همچنین علاوه بر بازی در نمایشهای «آخرین نوار کراپ» نوشته ساموئل بکت و کارگردانی علی جولایی، «افسون معبد سوخته» نوشته نغمه ثمینی و کارگردانی کیومرث مرادی، «کرگدن» نوشته اوژن یونسکو و کارگردانی وحید رهبانی، «بازرس» نوشته نیکلای گوگول و کارگردانی علیرضا کوشک جلالی، «بحرالغرائب» نوشته محمد چرمشیر، براساس «توفان» شکسپیر و کارگردانی آتیلا پسیانی، «میبوسمت و اشک» نوشته محمد چرمشیر و کارگردانی محمد عاقبتی، «مرگ فروشنده» نوشته آرتور میلر و کارگردانی نادر برهانی، «رقص زمین» به نویسندگی و کارگردانی حسین پاکدل و «تکههای سنگین سرب» به نویسندگی و کارگردانی ایوب آقاخانی، سه نمایش «گمگشته» نوشته محمدرضا شیخالاسلامی، «وحشی» نوشته چخوف و «پابرهنه در پارک» نوشته نیل سیمون را کارگردانی کرده است.
فصل دوم برنامه پرمخاطب هزار داستان همچون سری پیشین آن به تهیهکنندگی جواد فرحانی و کارگردانی محمدفواد صفاریانپور و با طراح و سوژهپردازی مریم نوابینژاد در ماه محرم و صفر هر شب ساعت ۲۳ به مدت ۶۰ دقیقه روی آنتن شبکه نسیم میرود و در ساعات ۳ بامداد، ۱۱ صبح، ۱۷ عصر بازپخش میشود.
محمدرضا شهیدی فرد در فصل دوم برنامه «هزار داستان» به عنوان مشاور پروژه گروه را همراهی میکند و تیتراژ این برنامه را سینا سرلک خوانده است.
سایر عوامل این برنامه عبارتند از: نویسنده: نرگس فتحی، مدیر تولید: رایموند رسولی، ناظر کیفی: حامد عبدوس، جانشین تولید: علی حصاری، دکور: فرزام انصار، تدوین: مجید عاشقی، پشتیبانی فنی: مهنوش فرهمند، طراح نور: حسین حاتمی، مدیر تصویربرداری: رضا نمازی، صدابردار: مسعود دادگری – سعید احمدی، دستیار کارگردان و برنامهریز: رعنا رعنایی مهر، موسیقی تیتراژ: علیرضا افکاری، تنظیم، میکس، مسترینگ: سعید زمانی، چهره پرداز: مینا بادامی، هماهنگی میزبانها: زهره پارسا، هماهنگی سوژهها: محیا پارسا، هماهنگی مهمانها: امیر مسعود توسلی نیا، مستند: آرش یزدانی – مهران فرد پور – علی اصغر حسنی روزبهانی - هانا حواری نسب، عکس: نازی خوش اخلاق، روابط عمومی: مریم قربانی نیا، فضای مجازی: نفیسه موسویزاده.
منبع: خبرگزاری دانشجو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۸۱۵۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عکاسی فیلم هیچگاه نمیمیرد/ سینما و تئاتر هنر فردی نیست
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،به نقل از روابط عمومی موزه سینما، امیر عابدی در ابتدای این کارگاه گفت: در سینمای ایران حضور در سمتهای مختلفی را تجربه کردم تا بدانم زمانی که میخواهم در یک فیلم سینمایی کار کنم به دلیلی روابط مختلفی که میان صنوف وجود دارد، باید چگونه عمل کنم. به عنوان مثال یک برنامه ریز زمانی موفق است که بداند هر گروه کاری باید در چه ساعتی در صحنه حضور پیدا کند.
وی ادامه داد: من در دوره تجربه اندوزی تلاش کردم حرفههای مختلفی را در سینما بیاموزم و تجربه کنم و به دیگران هم توصیه میکنم که ابتدا عکاسی را با فیلمهای کوتاه تجربه کنند تا روابطی که میان گروههای مختلف وجود دارد را یاد بگیرند.
کار در سینما طاقت فرسا است
عکاس فیلم «شب یلدا» افزود: فعالیت در سینما کاری طاقت فرساست و ممکن است مراحل فیلمبرداری برخی از پلانها بارها تکرار شود. برخی فکر میکنند عکاسی فیلم کار سادهای است. عدهای نیز تصور میکنند که ما فقط قاب فیلمبردار را لحاظ میکنیم، در صورتی که همیشه اینطور نیست. در بسیاری از مواقع، عکاس زاویه مورد نیاز خود را از قبل انتخاب میکند. در واقع شیوه ثبت بسیاری از عکسها را در هنگام خواندن فیلمنامه در ذهن خود مرور میکنم.برخی از همکاران ما در حوزه عکاسی فیلم با فیلمنامه آثاری که در آن حضور پیدا میکنند آشنایی ندارند و این مسئله به هیچ وجه مورد قبول نیست. زمانی که فیلمنامه را میخوانید، کاراکترها را آنالیز کرده و به ایدههایی جدیدی میرسید.
شخصیت منفی نیاز به لنز واید دارد
عابدی با بیان اینکه گاهی پیش آمده که یک کارگردان از قابهای من تاثیر گرفته است، افزود:مثلا می توانبرای گرفتن کلوز آپ از شخصیت منفی با لنز واید و برای شخصیت مثبت از لنز تله استفاده کرد و این مسئله به دلیل تاثیرات روانشناسی موجود در لنزها است. این موارد زمانی کاربرد خواهد داشت که فیلمنامه اثر را به خوبی مطالعه کنید. جز وظایف یک پروژه است که با عکاس کاملا همراهی کند .
وی ادامه داد: ارتباطاتی که بین عوامل وجود دارد مانند چرخ دنده به صورت ارگانیک عمل میکند ،سینما و تئاتر به هیچ عنوان هنر فردی نیست. برقراری تعامل و روابط عمومی بالا بخشی از وظیفه یک عکاس است است. بازیگر مقابل دوربین پارتنر یک عکاس به شمار میرود و باید بتوان با او تعامل مناسبی داشت.
عکاس « قرمز» در ادامه این نشست گفت: سالها پیش یک دوره یکساله کلاس بازیگری گذراندم تنها برای اینکه بدانم یک بازیگر چگونه رفتار میکند و چگونه حسش به صورت فیزیکی یا میمیک صورت به شکل بیرونی بروز می کند . در بازیگری رویکردهای متفاوت وجود دارد عده ای کاملا حسی بازی می کنند و برخی مبتنی بر تکنیک برخورد عکاس در یک پروژه باید با هر کدام از اینها متفاوت باشد .
عابدی با بیان اینکه در گذشته عکاسی با نگاتیو صورت میگرفت و به همین دلیل با دشواریهای بیشتری همراه بود، ادامه داد: به دلیل وجود نگاتیو، در آن زمان من با دقت بیشتری به رصد کردن شرایط برای تهیه عکس ها میپرداختم. به صورت اصولی در همه فیلمها، تمرین نهایی وجود دارد که باید همه چیز از جمله گریم و لباس مانند اجرای نهایی باشد و در این شرایط میتوان بخش زیادی از عکس ها را در تمرین تهیه کرد. یادگرفتن سینما از صفر تا صد و شناخت کامل پروسه تولید بسیار مهم است . یادگیری این موارد در طول دوران کاری برای من بسیار مفید بوده و خصوصا حضور در کلاس بازیگری تاثیر زیادی در زندگی حرفهای من داشته است.
یکی از وظایف عکاس کنجکاو کردن مخاطب است
عابدی خاطرنشان کرد: یکی از وظایف عکاس فیلم، وسوسه کردن و ایجاد کنجکاوی در مخاطبان است. مثلا در فیلم «ساکن طبقه وسط» شهاب حسینی ۳۸ نقش متفاوت را برعهده داشت که عکسهای مربوط به آن شخصیتها میتوانست تبلیغات مثبت فراوانی را باعث شود. در صورتی که تنها به استفاده یک عکس از آن فیلم به عنوان تبلیغ در سطح شهر بسنده شد.
عکاس فیلم «آلزایمر» افزود: برخی عقیده دارند عکاسی فیلم دیگر مرده است و این باور اشتباه است.. یادم می آید در اواسط دهه هشتاد برای اولین بار در فیلم «مزرعه پدری» از دوربین دیجیتال استفاده کردم که برایم ریسک بزرگی به شمار میرفت.
وی ادامه داد: باید توجه داشت همه زوایایی که عکاس تدارک میبیند، عیناً مشابه فیلم نیست. به علاوه که او بخش مربوط به پشت صحنه را هم پوشش میدهد. افزون بر این، خلاقیت در حیطه عکاسی نقشی بسیار مهم برعهده دارد. به این دلایل است که اعتقاد دارم عکاسی فیلم هیچگاه نمیمیرد.
اکبر عالمی دریای دانش بود
وی افزود: دلیل اهمیت خواندن فیلمنامه برای من این است که از کلیت فیلم و کاراکترها به تحلیل برسم و متوجه شوم برای هر کدام به چه میزان تمرکز نیاز دارم. ضمن اینکه زمانی که فیلمنامهای را مطالعه میکنم، متوجه میشوم کدام قسمتها نیاز به عکس دارد.
عابدی با یادی از اکبر عالمی بیان داشت: او در این زمینه دریای دانش بود و همواره از او میآموختم. متاسفانه او را در دوران کرونا از دست دادیم. اگر امروز عالمی در جمع ما حاضر بود من بسیار از دانش او استفاده میکردم.
وی با اشاره به اهنیت نگاه تهیه کنندهها، خاطرنشان کرد: برای اینکه متوجه میزان حرفه ای بودن یک تهیه کننده شویم کافی است ببینم عکاس انتخاب شده برای یک فیلم چه میزان حرفه ای و با تجربه است چرا که این انتخاب نشان دهنده این امر است که تهیه کننده چه میزان به فکر تبلیغات اکران است
ماندن در سینما اهمیت دارد
وی درباره چگونگی ورود به سینما نیز گفت: ورود پیدا کردن به سینما چندان دشوار نیست، بلکه باقی ماندن در این فضا است که اهمیت دارد. بارها افرادی را به پروژههای مختلفی معرفی کردهام، چراکه دارای توانمندی و استعدادی ویژه بودند. اما اکثرا نتوانستند بیش از حضور در یک پروژه را تجربه کنند. بسیاری در شرایط کاری نمیتوانند موفق عمل کنند. مسیر من چنین بوده است که ابتدا به دنبال آموختن سینما بودم و سپس حضور در فیلم کوتاه و پروژههای مختلف این عرصه را تجربه کردم. این فرآیند سه سال به طول انجامید. امروزه یا یک موبایل هم میتوان فیلم ساخت در صورتی که فیلمسازی وعکاسی با نگاتیو بسیار دشوار بود. جوانترها چندان دنبال تجربههای تازه نیستند در صورتی که فردی همچون علیرضا داوودنژاد فیلم «روغن مار» را با یک گوشی آیفون فیلمبرداری کرد.
وی ادامه داد: عکاس خوب فیلم باید علاوه بر داشتن اطلاعات کافی در زمینه عکاسی، مدیوم سینما و اجزای آن را نیز به خوبی بشناسد. من هنوز هم در آموزشگاههای سینمایی دورههایی را برای افرادی برگزار میکنم که در رشته بازیگری و کارگردانی تحصیل کردهاند و دورههای مختلف آن را گذراندهاند. در این کلاسها درباره ارتباط میان بازیگری با دیگر حوزهها و خصوصا عکاسی صحبت میکنم. در گذشته بازیگران پیش از بستن قرارداد نام عکاس را جویا میشدند و این مسئله برای آنها اهمیت زیادی داشت زیرا عکسها بسیار دیده میشدند. البته امروزه عکس فیلم اهمیت بیشتری به لحاظ میزان دیده شدن پیدا کرده زیرا محیط ارائه آن بسیار گستردهتر شده است.
خلاقیت بزرگترین عنصر یک عکاس است
عابدی درباره شاخصهای یک عکس خوب گفت: اکسپوز درست اولین مسئله است و نورسنجی نیز باید به درستی صورت بگیرد و این مسئله الفبا برای هنر عکاسی است. نکته بعدی کمپوزیسیون یا کاربندی مناسب است و بعدی مجموعهای از اکت بازیگر، نورپرداژی، صحنه آرایی وشکار آن یک لحظه است که باعث ماندگار شدن یک عکس میشود.
وی ادامه داد: مجموعهای از عناصر زیبایی شناسانه باعث ساخته شدن یک عکس خوب میشود. ضمن اینکه نورپردازی در عکاسی فیلم، توسط نورپرداز پروژه انجام میشود و به همین علت فرآیند عکسبرداری چندان وقت گیر نیست.
این هنرمند بیان داشت: بزگترین عنصری که هر عکاس میتواند در کار خود به آن متکی باشد، بهرهگیری از خلاقیت است. عکاس رایگان و ارزان یکی از معضلات این حرفه است. میانگین تعداد عکسها در گذشته ۴۰ حلقه سی و شش تایی بود در صورتی که امروز بسیاری از عکاسان برای هر جلسه از فیلم تعداد زیادی عکس تهیه میکنند. در ابتدای ورود فناوری دیجیتال به سینما، نسبت به آن اعتماد کافی وجود نداشت و به همین دلیل من هم به صورت دیجیتال و هم نگاتیو عکسهایی را تهیه میکردم. متاسفانه امروزه بر روی عکس ویرایش بسیار زیادی انجام میشود و حتی اندازه قاب را تغییر میدهند که اتفاقی بسیار غیر حرفهای است.
۲۲۰۵۷
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901653